Informacje Banku Spółdzielczego w Tarczynie wynikające z art. 111a i art. 111b ustawy Prawo Bankowe stan na dzień 31 grudnia 2022 roku.
Informacja o działalności Banku Spółdzielczego w Tarczynie w podziale na poszczególne państwa członkowskie i państwa trzecie, w których posiada podmioty zależne, na zasadzie skonsolidowanej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 48 rozporządzenia nr 575/2013 za dany rok obrotowy
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie prowadzi działalności poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Siedzibą Banku Spółdzielczego jest Tarczyn.
Bank działa na terenie województwa mazowieckiego.
Bank działa również na terenie powiatów: włocławski, lipnowski, rypiński, brodnicki, działdowski, nidzicki, szczycieński, piski, kolneński, łomżyński, zambrowski, wysokomazowiecki, siemiatycki, bialski, łukowski, rycki, puławski, opolski, opatowski, ostrowiecki, starachowicki, skarżyski, konecki, opoczyński, tomaszowski, rawski, skierniewicki, łowicki, kutnowski.
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie posiada podmiotów zależnych.
W 2022 roku Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie otrzymał wsparcia pochodzącego ze środków publicznych.
Informacja o stopie zwrotu z aktywów obliczonej jako iloraz zysku netto i sumy bilansowej
Stopa zwrotu z aktywów (ROA netto) według stanu na dzień 31 grudnia 2022 roku wyniosła 1,73.
Informacja o zawarciu umowy, o której mowa w art. 141t ust. 1 ustawy Prawo bankowe, stronach umowy, jej przedmiocie oraz kosztach, o ile działa w jednym z holdingów, o których mowa w art. 141f ust. 1, albo o braku takiej umowy
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie działa w holdingu, tym samym nie zawierał żadnej umowy wsparcia finansowego z innymi podmiotami podlegającymi nadzorowi skonsolidowanemu działającymi w tym samym holdingu oraz podmiotami blisko powiązanymi.
Opis systemu zarządzania, w tym systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej
1) na pierwszy poziom składa się zarządzanie ryzykiem w działalności operacyjnej Banku, w tym stosowanie przez pracowników mechanizmów kontroli ryzyka, a także mechanizmów kontrolnych stosowanych przez Bank, a także dokonywanie w ramach obowiązków służbowych pracowników poziomego monitorowania przestrzegania mechanizmów kontrolnych poprzez ich weryfikację lub testowanie.
2) na drugi poziom składa się co najmniej:
a) zarządzanie ryzykiem przez pracowników na specjalnie powołanych do tego stanowiskach lub komórkach organizacyjnych, niezależnie od zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust.1,
b) działalność komórki do spraw zgodności.
Pracownicy komórek Banku na drugim poziomie w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych odpowiednio stosują mechanizmy kontrolne lub niezależnie monitorują przestrzegania mechanizmów kontrolnych poprzez monitorowanie pionowe (weryfikacja lub testowanie pierwszego poziomu przez poziom drugi) i monitorowanie poziome (weryfikacja lub testowanie poziome na drugim poziomie).
3) na trzeci poziom składa się działalność audytu wewnętrznego, sprawowany przez Pion Audytu Spółdzielni SOZ BPS.
Funkcja kontroli
Na funkcję kontroli składają się:
a) Mechanizmy kontroli realizowane w trakcie wykonywania transakcji, czynności itd.
b) Monitorowanie przestrzegania mechanizmów kontroli wewnętrznej (weryfikacja i testowanie).
Weryfikacja stosowania mechanizmów kontroli wewnętrznej sprawowana jest jako ciągła analiza przebiegu i rezultatów pracy poszczególnych pracowników poprzez codzienne kontrolowanie wszystkich czynności, w celu zapewnienia ich zgodności z procedurami i mechanizmami kontroli. Stanowi ona równocześnie podstawę weryfikacji poprawności procedur i sprawności działania mechanizmów kontrolnych na wszystkich szczeblach organizacyjnych.
Testowanie stosowania kluczowych mechanizmów kontroli odbywa się w zakresie i z częstotliwością wynikającą z matrycy funkcji kontroli.
Stanowisko ds. zgodności – wydzielona komórka organizacyjna, pełniąca zadania mające na celu zapewnienie zgodności, określone w Regulaminie organizacyjnym oraz w Regulaminie funkcjonowania komórki ds. zgodności.
Główne zadania Stanowiska ds. zgodności to:
Stanowisko ds. zgodności podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu.
Audyt wewnętrzny
Opis polityki wynagrodzeń
Informacja o powołaniu komitetu do spraw wynagrodzeń
Bank Spółdzielczy w Tarczynie nie powołał komitetu do spraw wynagrodzeń, ponieważ nie jest bankiem istotnym w rozumieniu art.3 pkt 35 ustawy Prawo bankowe.
Informacja o spełnianiu przez członków rady nadzorczej i zarządu wymogów określonych w art. 22aa. ustawy Prawo bankowe
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej Banku Spółdzielczego w Tarczynie posiadają wiedzę, umiejętności i doświadczenie, odpowiednie do pełnionych przez nich funkcji i powierzonych im obowiązków, oraz dają rękojmię należytego wykonywania tych obowiązków. Rękojmia, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, odnosi się w szczególności do reputacji, uczciwości i rzetelności danej osoby oraz zdolności do prowadzenia spraw Banku w sposób ostrożny i stabilny.
Informacja o przedsiębiorcach lub przedsiębiorcach zagranicznych, o których mowa w art. 6a ust. 1 i 7 ustawy Prawo bankowe, o ile przy wykonywaniu na rzecz Banku czynności, o których mowa w tych przepisach, uzyskują dostęp do informacji chronionych tajemnicą bankową
Bank Spółdzielczy w Tarczynie informuje, iż wymienieni poniżej przedsiębiorcy uzyskują dostęp do informacji chronionych tajemnicą bankową w związku z powierzeniem im przez Bank określonych czynności, zgodnie z art. 6a ust. 1 i 7 ustawy Prawo bankowe:
Zarząd Banku Spółdzielczego w Tarczynie